O projekcie
1. Cel projektu
Tytuł projektu: „Innowacyjna edukacja – nowe możliwości zawodowe”
Lider projektu: Województwo Świętokrzyskie – Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach, Departament Polityki Regionalnej, Oddział ds. Innowacji i Transferu Wiedzy.
Partner projektu: Berufsförderungsinstitut Burgenland – Instytut szkolenia zawodowego (BFI)
Okres realizacji projektu: od 2017-08-01 do 2020-12-31
Łączna wartość projektu: 17 808 774,50 zł PLN
w tym dofinansowanie projektu z UE:
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Działania 4.1 Innowacje społeczne, Osi Priorytetowej IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
Celem głównym projektu jest podniesienie jakości szkolnictwa zawodowego przy wykorzystaniu zestawu co najmniej 5 modeli implementacji kształcenia praktycznego w miejscu pracy i przygotowanie modelu wdrożenia kształcenia w miejscu pracy w Polsce również w oparciu o doświadczenie partnera zagranicznego. Projekt jest efektem inicjatywy Komisji Europejskiej „Lagging Regions” implementowanego przez Bank Świat.
2. Planowane efekty
Kluczowym, innowacyjnym aspektem projektu będzie zwiększenie częstości i jakości kształcenia praktycznego w miejscu pracy jako integralnego elementu formalnego kształcenia zawodowego. Zostanie to osiągnięte poprzez działania, które stanowią bezpośrednio odpowiedź na bariery zidentyfikowane w trakcie pogłębionej analizy, zaplanowane na podstawie doświadczeń międzynarodowych zaadoptowanych do lokalnej sytuacji. W projekcie zakładane jest innowacyjne podejście do zwiększenia skali kształcenia praktycznego w miejscu pracy.
Projekt przyczyni się do osiągnięcia celu szczegółowego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój – Zwiększenie wykorzystania innowacji społecznych na rzecz poprawy skuteczności wybranych aspektów polityk publicznych w obszarze oddziaływania Europejskiego Funduszu Społecznego w następujący sposób:
Projekt zakłada wykorzystanie innowacji społecznej w tym zmiany w prowadzeniu zajęć kształcenia praktycznego, do przetestowania i wypracowania nowych skutecznych rozwiązań problemów w obszarze przede wszystkim kształcenia zawodowego oraz zatrudnienia. Nowe podejście przyczyni się do zmniejszenia zidentyfikowanych barier w tym obszarze, gdyż dotychczasowe działania nie są wystarczające.
Działania w projekcie będą koncentrować się na najtrudniejszych i kluczowych problemach, wspierających osiągnięcie celów, wynikających z dokumentacji strategii.
Potrzeba aktywnego kształtowania profilu szkolnictwa zawodowego i wyższego zgodnie z oczekiwaniami regionalnej gospodarki wynikających z zapisów Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego do 2020. „Badanie zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje w województwie świętokrzyskim wraz z analizą kluczowych i deficytowych kwalifikacji w branżach stanowiących inteligentne specjalizacje regionu” realizowanych na zlecenie Wojewódzkiego Urzędu Pracy wskazuje natomiast na potrzebę zwiększenia wymiaru praktycznego szkolnictwa zawodowego np. poprzez wdrożenie kształcenia dualnego w województwie świętokrzyskim.